Дослідження представлено в журналі PLoS One.
Суть дослідження
Психологи з Кембріджського університету опирались на теорію емпатії-систематизації Саймона Барона-Коена (Simon Baron-Cohen). Він пропонує ділити людей на дві категорії – схильних більше до систематизації (вмінню розуміти причинно-наслідкові зв'язки і знаходити закономірності) і до емпатії (яка допомагає передбачати поведінку складних нелінійних систем, що не описуються набором закономірностей).
Перші більш здатні до природничих і точних наук, роботі з механізмами, другі краще взаємодіють з іншими людьми, відчуваючи і розуміючи їхні вчинки.
Вчені знайшли чотири тисячі добровольців для свого дослідження. Добровольців попросили прослухати і оцінити 50 музичних творів 26 жанрів і піджанрів, щоб звести до мінімуму ймовірність непередбачуваної особистої прихильності до окремих музикантів і пісень.
Читайте також: Вчені знайшли спосіб позбутися пісні, яка "засіла" у голові
Результати
Люди, які схильні до емпатії, виявилися любителями м'якої і простої музики: софт-рок, кантрі, фолк, електроніка, євро-поп. Їм не подобалися важкі й насичені композиції жанрів панк-рок і хеві-метал.
Смаки систематиків виявилися абсолютно протилежними. Ці відмінності простежувалися навіть в рамках окремих стилів: схильні до емпатії воліли м'який і нескладний джаз, а систематики – складний, авангардний.
Більше того, емпатикам імпонувала малоенергічна музика (задумливі, камерні мелодії), сумні і меланхолійні композиції, а також емоційно насичені твори. Систематикам більше сподобалася енергійна, весела, агресивна та інтелектуальна музика.
Висновки психологів мають практичне значення для музичного бізнесу. "Знаючи про когнітивний тип людини, програми Spotify і Apple Music зможуть якісніше рекомендувати мелодії", — зазначив співавтор дослідження, саксофоніст Девід Грінберг.